På Goldfish har vi PPC i vårt DNA. Vi tror att det är det som krävs för att sätta upp en lyckad PPC kampanj. Kreativitet för att skriva rätt annonser, analytiskt sinne för att ta rätt beslut, affärsregler för att nå högsta lönsamhet och strategisk kunskap för att ha rätt landningssidor och optimera budgivningen.

Betala per klick (PPC) kampanjer
Betala per klick kampanjer är en möjlighet att skapa försäljning (i form av köp, nedladdningar, förfrågningar och liknande) i hög volym och till en fast kostnad per åtgärd (CPA). En fast CPA ser till att en kampanj kan finansiera sig själv och därigenom öka snabbt och lönsamt. Alla byråer kan inte åstadkomma en fast CPA och samtidigt ha en hög volym. För att lyckas med det måste man ha en stor strategisk kunskap om hur man påverkar olika delar av kampanjen och hur de delarna samverkar för att tillsammans påverka CPA. PÅ Goldfish har vi en väl utarbetad strategi för det.

Kampanjoptimering
Till skillnad från i många industrier finns det ingen economics of scale inom PPC. Snarare gäller det omvända. Desto fler köp eller transaktioner du vill ha desto dyrare blir dem. CPA kurvan svänger alltså uppåt desto mer köp du vill ha och varje transaktion blir dyrare och dyrare.

Men det finns lösningar som kan flytta CPA kurvan åt höger och alltså ge en större volym till samma CPA. Det är den processen som vårt sätt att arbeta går ut på. För att ändra och manipulera CPA måste man först förstå hur olika saker inom PPC hänger ihop och hur de påverkar varandra.

CPA består av två delar som i sin tur består av flera olika och gemensamma delar. Ett CPA består i grunden av ett köp och av en kostnad för det köpet. Köpet beror på konverteringen och antalet klick. Kostnaden består i sin tur av priset per klick och antalet klick. Antalet klick är alltså viktigt för hela CPA delen och det som bestämmer antalet klick är antalet visningar och den så kallade genomklickningsfrekvensen (Click Through Rate = CTR). Av dessa saker kan vi direkt påverka konverteringen, priset per klick, CTR och antalet visningar. Att påverka dessa faktorer positivt är grunden i vårt sätt att arbeta.

Konverteringen
Konverteingen kan påverkas av en rad olika faktorer:

  •  Landningssidan
  •  Utformning av annonser
  •  Kvalitet på click
  •  Erbjudanden
  •  CMS
  •  Negativa KW
  •  Long tail KW

CTR

  •  Annonsen utformning
  •  CPC
  •  Adrank
  •  Quality score
  •  Webbplats tillägg
  •  Keyword insertion
  •  Long tail KW
  •  Remarketing

Antalet visningar

  •  Matchningstyper
  •  Negativa sökord
  •  Adrank
  •  Antalet nyckelord
  •  Andel visningar
  •  Inställningar nätverk
  •  Max CPC
  •  Innehåll
  •  placering

Priset per click

  •  Annonsen utformning
  •  Quality score
  •  Landningssidan
  •  Negativa sökord
  •  matchningstyper
  •  Max CPC
  •  Long tail KW
  •  Laddningstid på din sajt

Genom att förstå hur alla dessa faktorer samverkar kan man påverka CPA genom att systematisk och enligt givna affärsregler förändra faktorerna. Lyckas vi får du en större volym köp med samma CPA (eller lägre).

Divi WordPress Themes